EESTI
PUNK
EILE,
TÄNA,
HOMME
Punk
enne Eestisse jõudmist
Mõistet
‘punk’ kasutati juba 1960.
aastatel USA-s nn. garaazhibändide kohta. Need olid
briti rockist innustust saanud algajate bändid, mille liikmed
olid siiralt veendunud, et rockmuusikas pole pillimänguoskus
eriti oluline. Seetõttu tuligi paljudel neist salvestada oma
muusikat garaazhides, kuna stuudiobosside arvates oli tase
kehvavõitu. Erilist kommertsedu nad mõistagi ei saavutanud.
Tavaliselt
loetakse aga pungi sünniajaks ja kohaks ikkagi 1970.
aastate algust ja Londonit. Punk-rocki laiemgi
tuntus sai alguse Inglismaalt ja seda aastal 1976.
Just sellest ajast on pärit kõige tuntum punkansambel läbi
aegade, Sex Pistols. Ega nemadki just oma mängutasemega
hiilanud, kuid seevastu tulid nad esile õigel ajal – siis,
kui oli tekkinud nõudlus sellise muusika järele. Juba mõnda
aega edetabelites võimutsenud lihvitud ja taltsas diskomuusika
vajas vastukaaluks midagi karmimat ja agressiivsemat. Ka
diskolaulude tekstid, mis keerlesid peamiselt armastuse ümber,
ei pakkunud midagi neile noortele, kelle probleemideks olid
vaesus, töötus, kuritegevus tänavatel ja kõige sellega
kaasnev tüdimus – ainsaks lohutuseks mõni odav ja kiirelt mõjuv
narkootikum. Seda kõike mõistes kujundas Sex Pistolsi mänedzher
ansamblist väljakutsuva mässumeelsuse sümboli, millega neil
noortel oli kerge samastuda.
Samal
ajal oli 1970. aastate alguses Londonis alguse saanud punk
paralleelselt arenenud ka USA-s ning jõudis
undergroundist massidesse 1978.
aastal.
Eesti
enne pungini jõudmist
Ehkki
Eesti NSV muusikapilti rikastasid juba kuuekümnendate aastate
keskel esimesed kitarriansamblid, jäi valdavaks ja võimu poolt
soositud muusikastiiliks ikkagi sotsialismimaade estraad.
Hoolimata poliitilise sula lõpust seitsmekümnendatel (või äkki
hoopis tänu sellele) jõudsid Eestisse sellel ajal viimaks ka
rock ja disko. Uuel põlvkonnal oli jälle julgust oma protesti
väljanäitamiseks ja tänu sellele rockmuusika populaarsus
Eesti noorte hulgas aina kasvas. Aastal 1971 alustas tegevust
paljude järgnevate aastate Eesti tuntuim rockgrupp Ruja. Aastal
1972 toimus esimene nn noorte lauljate konkurss “Kaks takti
ette” (mis jäi küll kõigiti lojaalseks valitsevale korrale,
kuid andis edaspidi võimaluse esile kerkimiseks paljudele tänapäeval
tuntud muusikutele). Toimusid esimesed rockfestivalid (Viljandis
1976, Tartus 1978). Justkui vastukaaluks uue venestamislaine
algusele seitsmekümnendate lõpus, millega kaasnesid mitmed nii
haritlaste kui ka (üli)kooliõpilaste väljaastumised, saavutas
rockmuusika Eesti noorte hulgas seninägematu populaarsuse,
tekkisid ansamblid Magnetic Band (1977), In Spe (1979) jt.
Samasse aega jääbki ka esimeste punkbändide teke Eestis.´
Punk
Eestis
Nagu
juba öeldud, jõudis punk Eestisse 1970. aastate lõpul, ent mõnigi mees oli punkar juba enne
seda (näiteks Aleksander Müller). Erinevalt punkliikumise
algusaegadest Inglismaal ei väljendanud esimesed Eesti punkbändid
sugugi vaid ühe ühiskonna kihi protesti, nende taust oli vägagi
erinev – koosnes ju näiteks Propeller (1979) tolle aja
Eesti ühtedest tugevamatest rockmuusikutest, Sülf
(1978), millest hiljem kasvas välja Päratrust (1980),
moodustus Kunstiinstituudi tudengitest, Punk T, Sääse,
Sex Telegram jt (1979) olid aga tollase ühiskonnaga ja
koolikorraga pahuksisse sattunud koolinoorte ansamblid. Ning,
erinevalt välismaistest mõttekaaslastest, kelle vaated olid
valdavalt vasakpoolsed (oli ju punk sündinud ikka kui töölisnoorte
protest), astusid Eesti punkarid just selle sama vasakpoolse
rezhiimi vastu. Seega, ei saa kuidagi tõmmata ühest võrdusmärki
Inglismaa 70-ndate keskpaiga ja Eesti 80-ndate alguse pungi
vahele – üldisem ideoloogia oli kohati risti vastupidine, küll
aga olid protestimeetodid (ja vaenlanegi – võim) samad.
Inimesed,
kes tollal pungi juurde sattusid, võtsid selle ideed kiirelt
omaks ja hakkasid neid järgides ka vastavalt tegutsema. Kuna
punk oli ühiskonna juhtivate kihtide poolt kehtestatud normide
ja võimu (eriti aga võõrvõimu) vastu, siis kandsid ka Eesti
punkarid endas protesti riiki valitsevate inimeste ja nende
tegemiste vastu. Vastumeelt oli võim, kui selline ja enamus
sellega seonduvaid asju.
“Koolides
võisteldi, kes pühade ajal kõige rohkem punalippe ära hävitab.
Mehed hooplesid kahe-kolme lipuga. Mul oli lihtsam – mu
vanaema oli majahoidja. Ma teadsin kõiki kohti. Varred viskasin
prügikasti, lipud viisin teistele näidata. Umbes 15 oli alati.
Alles pärast hakkasin pihta saama, et ümbruskonna kojamehed
pidid sellepärast mingeid seletuskirju kirjutama.
Tol ajal olid punkide hulgas üldse sellised kampaaniad. Nagu
raha hävitamine. Kõik raha, mis sa maast leidsid või
loteriiga võitsid, tuli ära põletada. Selle abil me, lollid,
tahtsime riigi majandust alla viia. Mäletad, ma ise puurisin kõigile
kolmekopkastele auke sisse, et – saad automaadist oma
gaseeritud vee kätte, aga raha ise muutub kõlbmatuks. Kust
mina pidin teadma, et Leningradis vorbitakse iga päev seda raha
miljonite viisi juurde ja et see kõik on katteta!”
“Kojamehe
memuaarid.” Kuum, 2, 1994, lk. 15.
Punkarite
hulgas leidus nii asja kerge naljana võtvaid isikuid kui ka tõelisi
anarhiste ja vabadusvõitlejaid. Kõige silmapaistvamad (ka
avalikkusele) protestivaimu kandjad olidki punkarid, nad ei
kartnud avaldada omi mõtteid ega tõekspidamisi. Muidugi
kaasnes kommunismi ja nõukogude võimu vastase protestiga
hulganisti probleeme, aga sellest hoolimata (või selle kiuste)
oli punk paljude, kas siis seaduse või perekonnaga pahuksisse
sattunud noorte jaoks väljapääsuks, võimaluseks oma protesti
väljaelamiseks ja –näitamiseks (ja oma elu elamiseks). Seetõttu
oli ka tollal pungi juurde sattunud inimeste näol tegu
valdavalt ühe põlvkonnaga – sünniaastatega 1960-1970 (kuigi oli ka vanemaid ja nooremaid).
Punkarid
väljendasid ennast mitmesuguste asjade kaudu. Põhiliseks märgiks,
mille järgi sellal punkarit ära võis tunda, oli tema riietus.
See erines teistest totaalselt ning torkas tänavapildis lausa
kilomeetri kauguselt silma. See oli omamoodi šokk –
vastuhakk totalitaarsele riigile ja üheülbalisele
massikultuurile. Kui ikka keegi punk-riietuses tänavale läks,
siis päris tihti ta ka kinni võeti ja miilitsasse viidi.
Punkarite üheks atribuudiks oli juustest püsti aetud hari ning
kui miilits kedagi sellist kätte sai, siis aeti pea paljaks.
Juhtus sedagi, et mõnda punkarit keskmiselt kolm korda päevas
miilitsasse viidi. Nagu näiteks Anti Pathique’i, keda Viru tänava ühest otsast teise minekul
üksteist korda peatati.
“See,
nagu selgub, oligi nii. Tegemist oli “Mosfilmi” linateose
“TASS on volitatud teatama” võtetega, kuhu Anti koos teiste
punkidega tookord kiirustas. Praeguse “Hella hundi” kõrtsi
ette, Rohelisele turule seati tookord, 1984. aastal, üles
keskeuroopalik vabaõhukohvik, kus peaosaline Viktor Tihhonov
plaane pidas, taustaks Tallinna stiilseimad pungid. Kes selleks
puhuks oma harjad guasshhvärvidega eredatesse toonidesse olid võõbanud.
Viru tänava poed olid maskeeritud – riidepoe “Siluett”
vitriin teatas näiteks: “Sex Shop”, selle ees istus punase
harjaga Ivar Kont (Velikije Luki) ja jõi otse pudelist “Vana
Tallinnat”.
……
“Punkide lemmikuteks olidki tol ajal Moskva kinotegelased, kes
iga kord, kui mõnes poliitilises filmis tuli kujutada Euroopat,
sõitsid Tallinna, helistasid Villu Tammele ja palusid kõik
kohalikud pungid kokku ajada.”
Meri,
E. “Psühhopaat-masohhist.” Kuum, 2, 1994, lk. 4, 14-15.
Lisaks
riietusele oli ja on punkari eneseväljendusviisiks ka
punkmuusika, mida võib ju pidada ka rockmuusika üheks
alaliigiks. Osad punkarid lihtsalt kuulasid ja nautisid seda,
teised tegid aga ka ise bändi. Sajad koolipoisid üritasid
alustada rockmuusiku karjääri, olles vaevalt õppinud sõrmi
kitarrile seadma. Oma lihtsuse ja protestivaimu tõttu sai nende
esmaseks muusikastiiliks enamasti just punkrock. Punkrocki puhul
tuleb rohkem kui ühegi teise rockmuusika alaliigi juures rõhutada
selle põlgust ühiskonna juhtivate kihtide poolt kehtestatud
normide vastu. Muusika pidi šokeerima oma ülima lihtsuse ja
massiivsusega. Tunnusteks olid kiire tempo (vähemalt 140 lööki
minutis), stabiilselt tugev helivõimendus, rõhutatult
agressiivne mängulaad ning sirgjoonelised ja teravad tekstid.
Muidugi
olid ka Lääne eeskujud, suurimaks kindlasti Sex Pistols.
Paljud eesti punkansamblid imiteerisid tollal häbenemata oma
menukaid inglise kolleege. Muusika originaalsus polnud mingi
otsustav kriteerium – tehti seda, mis meeldis ja oma vaadetega
kokku läks (ja alati polnud ju mõtet hakata “jalgratast
uuesti leiutama”).
Suurem
pungivaimustus ENSV-s sai alguse sellisest bändist nagu Propeller
(1979). Propelleri moodustasid Eesti tollal ühed parimad, ka
mitmetes teistes ansamblites tegevad, rockmuusikud. Olgugi, et
nende punk mõjus pigem rõõmsa pilana, oli see tollasele võimule
siiski liig – noorte hulgas väga populaarse ja erinevalt
enamustest teistest tollastest punkbändidest üsna sageli ka
avalikuks ülesastumiseks loa saanud ansambli tegevus keelustati
aastal 1980. Siiski suutis Propeller anda pungile mingi sügavama
tähenduse kogu tollases Eesti ühiskonnas. Eestis 1980. aastal
tekkinud noorsoorahutustes ning suures, veel hiljemgi palju kõneainet
tekitanud punkarite meeleavalduses, oli just sellel ansamblil
suur osa. Propelleril endal ilmus alles 1995. aastal oma
helikandja – “Propeller XV” (Fugata Ltd, CD/MC).
Kindlasti
tuleks nimetada ka sellist ansamblit nagu Päratrust, mis tegutses aastatel 1979-1983 ning oli loogiliseks jätkuks Eesti esimeseks punkbändiks
loetavale Kunstiinstituudi üliõpilaste ansamblile Sülf.
Päratrust, mille koosseisus olid Jaak
“Jekabs“ Arro - laul, Veljo
“Vink“ Vingissaar - kitarr, Jüri
Kermik - bass, Hardi
Volmer – trummid, propageeris punkkultuuri ka
laiemalt, tehes punkteatrit ja -filmi ning korraldades tantsuõhtuid.
Päratrusti lagunemisel aastal 1983 tekkis ansambel nimega Turist,
mis tegutses aastani 1985.
Turisti lauljaks sai Hardi Volmer, Veljo Vingissaar
laulis ka ja mängis kitarri. Veel olid Turistis Eerik
Olle - bass, Roald
“Jürilaud“ Jürlau - kitarr, Avo
“Ulvaeus“ Ulvik - klahvpillid ning Andrus
“Kersta“ Kerstenbeck - trummid.
Nagu
praeguselgi ajal, oli 80-ndate alguseski lisaks tosinaid nn.
kohaliku menuga punkrocki bände, kellest vaid üksikutel õnnestus
mõneks ajaks tähelepanu äratada – sedagi tavaliselt vaid
oma linnas ja üheainsa kontserdiga, et siis taas jäädavalt
kaduda. Kuna
Tallinn oli ENSV kõige suurem ja vahest ka kõige
mittehomogeensem linn, siis tegutses enamus punkareid seal ning
ka suurem osa punkbände oli pärit sealt. Bändid moodustusid
enamasti ühe kooli poistest - nii tegutses Tallinna 20.
Keskkoolis aastail 1981-82 grupp nimega S. V.
(Süütu Vanaema), 10 KK-st kasvasid välja bändid Sex Telegramm (1979), Generator
M (1980-82) ja kindlasti teisedki. Ülejäänud tuntumad
tolleaegsed bändid olid Cheese (1979), Punk T
(1979), hilisema Vennaskonna kitarristi Allan Vainola
moodustatud Ajutine Valitsus (1980), siiani stuudiobändina
tegutsev Irwin Art Project (1980), Eesti esimene naistebänd
Saudi Araabia (1980),
Kopli Otell (juhiks praegune näitleja Ivo Uukkivi, hüüdnimega Munk), Uus Kanalisatsioon (1982), Velikije
Luki (1982), mille algkoosseisus olid Munk, Villu
Tamme ja Allan Vainola, Teine Osakond, Uuestisünd
jpt.
Enamus
neist bändidest olid tuntud vaid oma kooli piires. Avalikke
kontserte ansamblid eriti ei teinud, ega saanudki teha. Esineda
õnnestus tavaliselt vaid justkui kooliansamblina oma kooli
pidudel. Kui aga siiski kusagil mingi punkpidu või -kontsert
toimus, läks teade punkringkondades kohe laiali, rahvast tuli
kohale murdu ning üritus läks täie ette. Iga kontsert oli
ikka omaette sündmus.
“Näiteks
toimus üks kontsert Kuimetsa
kultuurimajas, kus oli koos igavene posu punkbände. Sel ajal
oli see ikka jõhker sõna. Kisti radiaatoreid seinte pealt
maha, lasti lavalt tulekustuti rahva sekka tühjaks ning loobiti
kott jahu saali laiali. Kuna nüüdisaegseid, tänapäeval
tuntud pürotehnilisi ja lavatehnilisi vahendeid ei olnud, siis
kasutati kättesaadavaid asju. Paljude arvates oli see ikka väga
kõva sõna – tõeline punk üritus.”
…
“Üks kontsert pidi toimuma 22. keskkoolis, kuid siis lülitati
elekter välja. See oli tol ajal küllaltki tüüpiline nähtus,
et lavale jõudes lülitati elekter välja.”
Perv,
P., Trubetsky, T. “Punk Maavallas.” Käsikiri.
Kuna
punkareid oli tol ajal küllaltki vähe, siis tundsid kõik kõiki
ja kui kuskil mõni punkar juurde tekkis, läks kohe jutt lahti,
et näe, seal ja seal on ka mingi punkar. Põhilised punkarite
kokkusaamise kohad olid Tallinnas kohvikus “Moskva“
ja kohvikus “Varblane“.
Kokkusaamise kohti oli teisigi.
Eesti esimesed tuntumad punkarid, kes jäid pungi juurde ka peale 80-ndate
alguse suurt moelainet (pühapäevapungid jmt), olid Villu Tamme,
Munk, Kont (Ivar Kont), Venno (Venno Vanamölder
- hilisem Verise Pühapäeva ja J.M.K.E. trummar) ja Anti
(Anti Nõmmsalu), hiljem lisandusid ka Merca,
Tõnu Trubetsky jt.
Tagantjärgi
vaadates võib öelda, et punk oli Eesti noorte hulgas 80-ndate
alguses ikka vägagi populaarne. Olgu selle tõestuseks või
1981/82. aasta konkurss “Kaks takti ette”, kus esimest korda
võistlesid mitte üksikesinejad vaid ansamblid.
“Muide,
viimaseks korraks see bändidele jäigi (kuigi alguses lubati
ansamblite Takte korraldada vaheldumisi solistide omadega) –
arvata võib, et sellise otsuse peapõhjuseks oli ansambli
Generator M ootamatu menu. Noore Hendrik Sal-Salleri punk-trio
sai zhüriilt aina nulle, kuid pääses kogu aeg edasi tänu
vaatajate postkaartidele. Generator M kogu konkursi tegelikult
ka võitis – lõppkontserdil TPI aulas korraldati publikuhääletus,
kuid hiljem tehti häälte lugemisel sohki ning võitjaks
kuulutati Mahavok, kuna nemad esitasid protestivaba,
professionaalset, “tõsist” muusikat”.
Morna,
E. “2 Quick Tacts?” Kuum, 10-11, 1994, lk. 8-11.
Kaheksakümnendate
keskel üleüldine pungivaimustus noorte hulgas lahtus, asemele
tuli disko.
“Punkaritel
oli probleeme põhiliselt just diskovendadega. Ja tihti peale
mingit pidu läks diskovendadel punkaritega ütlemiseks ja
omavaheliste arvete klaarimiseks. Aga punkarid olid rohkem
sellise intellektuaalse suunitlusega ja alati peksma ei
hakanud.”
Perv,
P., Trubetsky, T. “Punk Maavallas.” Käsikiri.
Tollel
ajal said alguse sellised uued ja huvitavad ning veel praegugi
Eesti tuntuimad punkbändid, nagu 1984.
aastal alustanud Vennaskond ja 1986. tekkinud J.M.K.E.
Viimaks
leidis Eesti punkliikumine kajastamist ka trükisõnas,
ajakirjanduses ilmusid mitmed palju vastukajasid põhjustanud
artiklid. Muidugi, nii nagu peaaegu kogu ühiskond kannatasid ka
need kirjutised kommunistliku ajuloputuse all.
“NSV
Liidus ei ole punkarlusel sotsiaalseid eeldusi. Siin saab rääkida
ainult Lääne moe tobedast jäljendamisest. Aga oleks suur viga
pidada punki kahjutuks, üksnes väliseks ilminguks. On väidetud,
et noored tahtvat lihtsalt tähelepanu äratada, eakaaslaste
seast välja paista. Ehkki tahetakse ka seda, on säärased väited
üpris vastutustundetud.
Meid on lapsepõlvest peale õpetatud: riie ei riku meest ehk
sisu on tähtsam kui vorm. Läänes kujundas ühiskond
punkarluse sisu ja vormi. Kas maksab uskuda, et koos vormiga,
mis on nähtaval, ei ole osaliselt üle võetud ka sisu, kuigi
me seda esmapilgul ei märka? Võõra ideoloogia juurutamise üks
moodus on enne sisse sokutada võõras vorm, alles pärast sisu.
Eesti rockmuusika
ajalugu meenutades võib kinnitada, et siin on vorm ja poos mõjustanud
sisu, pealegi väga tugevalt. Ametlikult punk-rocki
Eestis praegu ei eksisteeri, kuigi mõned noorteansamblid
seda siiski viljelevad. Punkaritele meeldib käia raske rocki kontserditel [Kas tõesti?], kus nad oma käitumisega
kompromiteerivad mitte ainult üksikuid soliste, vaid kogu
zhanrit. Sellest on kahju, sest paremaid raske rocki
palu võib õigustatult arvata progressiivse muusika hulka,
millel on esteetilisi väärtusi ning mis sisaldab positiivseid
ideid ja inimlikkust. [~!”#¤%&/()=?]
…
Lootuses, et ka sina, punkar, ajalehte loed, pöördun otse sinu
poole. Vaata avali silmi enda ümber, ja sa näed, sa oled üksi,
üksi oma narrimundri ja eluvõõraste mõtetega. Sinu jutt
joodikute ja ärikate mittesallimisest on kilp, mille taha sa
poed, et oma olemasolu kuidagimoodi õigustada. Sa oled lihtsalt
võõrkeha tervel organismil [Eesti NSV-l].”
Kraan,
Ü. ”Kes on PUNKARID?” Noorte Hääl, 5. august, 1986.
Kandilistes
sulgudes [] kommentaarit Tõnu Trubetsky’lt
Eks
ta’s nüüd ole – praegu on naljakas, aga siis oli sellega tõsi
taga. Vaevalt aasta hiljem (1987) ei räägitud enam mitte
punkarluse likvideerimisest vaid vajadusest “mitteformaalseid
gruppe” mõista ning teha isegi mõningaid järeleandmisi –
see oli esimene ilming peatselt käivituvast perestroikast (vt Noorte
Hääl, 17. juuni, 1987. “Mitte võidelda, vaid esmalt
uurida.” Toomas Sildam.)
Enne,
kui punkarid 1988. aastal kogu rahva kangelasteks tõusid, tuli
neil juba pealtnäha uuenduste kursil olevas ENSV-s kogeda veel
mitmeid viltuvaatamisi. Olgu selle näiteks, et uus mõtlemine
ei sünni üleöö või Anu Klyszeiko ja Tõnu
Trubetsky pulmapidu Pirita restorani banketisaalis aastal
1988:
“Pidu
algas skandaaliga. Otse kontserdilt pahaaimamatult saabunud
Villu, kutse näpus, jäeti soengu pärast ukse taha. See oli täiesti
absurdne olukord. …
Minu isa ja onu läksid administraatoriga “vestlema”,
meie jäime kõige muu hulgas ka nõukogude süsteemi
kiruma. …
Kulus ligi tund, enne kui Villu aplausi saatel meie hulka jõudis.
“Siin ei ole
ennem midagi sellist toimunud, mind vallandatakse,” oli
meeleheitele viidud administraator öelnud.”
Trubetsky, A.
“1988 – Ave Luna ja muud sündmused.” Kuum, 4, 1994, lk.
32-35.
Vaevalt
pool aastat hiljem olid punkarid ja eriti Villu Tamme oma
lauluga “Tere, Perestroika” justkui kogu vabadusvõitluse ja
laulva revolutsiooni sümbolid.
“Rahvale
meeldis väga Vennaskond, refrääne lauldi hoogsalt kaasa,
eriti rõõmustas neid “Kõik on hea”. Üleüldine melu
saatis aga Villut, kui ta esitas oma “Tere, Perestroika”.
Kogu ülejäänud aja istus Villu lava serval ja jagas
autogramme. Seda oli väga lõbus bussiaknast jälgida, oma järge
ootas paarikümnemeetrise saba moodustav lastejõuk.”
Trubetsky,
A. “1988 – Ave Luna ja muud sündmused.” Kuum, 4, 1994,
lk. 32-35.
Need
aastad (1988-1991) olidki tegelikult kogu eesti pungi tähetunniks,
ja õigusega, sest oli ju nüüd Eesti rahvas saavutanud selle,
mille eest punkarid seisid. Villu Tamme oli rahvuskangelane, …
(jne). Toimus ridamisi suurejoonelisi punkrocki kontserte,
esimesed Eesti ansamblid käisid esinemas Läänes, punkbändid
osalesid üle-Eestilistel kontserttuuridel.
23.
märtsist 6. juunini 1990 toimus kümnest kontserdist koosnev
Onu Bella ja Vennaskonna turnee, mida omavahel hakati nimetama
Kuldhamba ajastuks, kuna turnee mänedzheril Jaan Vaagil olid kõik
hambad kullast. Kontserdid toimusid Kohtla-Nõmmel, Koerus,
Rakveres, Jänedal, Järvakandis, Nõmmel, Haabsalus, Lihulas,
Emmastes ja Tallinnas. Peale Onu Bella ja Vennaskonna kuulusid
truppi veel striptiisitar Maria, kes ennast igal kontserdil
alasti võttis.
Perv,
P. "Vennaskonna ajalugu" http://www.tm.ee/vennaskond/ajalugu1.htm
Koperatiiv
“Kuldnokk” üllitas kodumaise punkmuusika esimesed
kassetid, J.M.K.E. sõlmis esimese Eesti bändina
plaadilepingu välismaal ja saavutas Soomes ülisuure
populaarsuse, Vennaskonnal ilmus kassett “Ltn. Schmidti
pojad” (1991). Alguse said bändid Ave Luna, The Un
Concern, 90-ndate alguse tõeline rahva lemmik Onu Bella
ja Öörahu, veel praegugi tegutsev Pööloy Gläänz
jt.
Aastaks
1992 oli Eesti ühiskond omas uues vormis saavutanud juba teatud
küpsuse ning punkarlus taandus oma harjumuspärasesse
undergroundi. Kuigi politsei neid enam vaid välimuse pärast
pokri ei tirinud, vaadati neile üldjuhul ikka viltu. Pungile
oli sellest vahest kasugi – no mis mõtet olnuks enam võimu
vastu protesteerida kui see võim kõik sinu öeldu õigeks
tunnistab. Endistviisi menukalt jätkas esialgu vaid Onu
Bella, pannes oma “allapoole vööd” tekstide ja käitumisega
kinni kõikvõimaliku küsitlused aastal 1992, enam ühiskonnakriitilisemast
punkrockist läks laiadele massidele peale Vennaskond.
Viimase tuules kerkis Sindist esile The Tuberkuloited.
Muidugi tekkis siin-seal teisigi uusi punkbände, kuid nii nagu
80-ndatel olid need ka nüüd valdavalt koolipoiste esimesed
muusikaalased katsetused, millest informatsioon lähimast
tutvusringkonnast enamasti kaugemale ei jõudnudki. Aastal 1991
sai alguse ka Psychoterror, kellest alates võibki rääkida
uuest perioodist Eesti pungis – punk muutus jälle ühiskonna
(nüüd juba selle uue) kriitiliseks. Muidugi oli Psyhhoterrori
liider Freddy oma mistahes ühiskonnakorra vaenulikkusega
silma paistnud juba ka varem, näiteks aastal 1988 Tartus:
“Päris
lõpus, kui tavapärased suvabändid lavale kargasid, jooksis
lava ette purupurjus Freddy, sini-must-valge lipp käes. Ta
lehvitas sellega alguses niisama, ümberringi tuisates ja
kakerdades, kuni kõigile ootamatult rebis lipu küljest esmalt
valge ja seejärel sinise riba, ning kargles mustaga edasi.”
Trubetsky,
A. “1988 – Ave Luna ja muud sündmused.” Kuum, 4, 1994,
lk. 32-35.
Mis
veel?
Eks
see Eesti punk soigus ikka vähehaaval edasi, laiemale
kuulajaskonnale ja kõmuajakirjandusele pakkusid pinget vaid
juba tuntud tegijad Vennaskond Tõnu Trubetsky’ga
eesotsas, Villu Tamme ja J.M.K.E. ning mõningad näiteks
kasvõi Operatsioon Õ või Psychoterrori skandaalimaigulised
teod.
Suurem
tunnustus tuli hoopis “raja tagant” – nii võitis Vennaskond
1996. aastal Bukarestis Radio France Internationale korraldatud
eks-idabloki muusikute võistluskontserdil “Rock - Pop in the
East“ parima Ida-Euroopa bändina “Grand Prix des Media“,
Saksamaa plaadifirma Tug Records andis aastal 1997 välja
J.M.K.E. kogumikplaadi "Totally Estoned - The Best
Of J.M.K.E".
Eestis
jõudis oma kogumikplaadini (õieti küll koguni 2-st
plaadist/kassetist koosneva ‘best of’-ni) aastal 1998 ka Vennaskond.
Vahepeal,
aastal 1993, oli esimese kasseti välja andnud momendi ainus
kodumaise punkmuusika laiema tirazheerimisega tegelev
plaadifirma - Fucking Cunt Records.
Aastal
1996 hukkus liiklusõnnetuses Vennaskonna akordionist ja
varem ka ansamblite Verine Pühapäev, Osakond 79
ning PRO laulja Ülari Ollik (Mätas). Tema
mälestuseks toimub Villu Tamme eestvedamisel iga aasta lõpul
Mätta mälestuskontsert ja antakse välja kassett Eesti oleva
ja olnud punkmuusikaga. Kõike seda finantseeriv Mätta Fond
püüab jõudumööda toetada ka teisi Eesti pungikultuuri
tegemisi (NB! Kui leiad eneses tahtmist kuidagi seda fondi
toetada, kontakteeru Villu
Tammega).
Sest
ega’s punk Eestis surnud pole!
Mis
edasi?
“Kitsamalt
võttes on ka punki jaoks küsimus, kas jätkata oma action’it
toetudes maailmakuulsustele või leida enda jaoks midagi täiesti
originaalset. Vanusest tingituna tõusetuvad sellised küsimused
vältimatult. Milline on punki suhe tänapäeva
kommertsialiseeruvasse maailma, mil’ ehedus ja loomulikkus
asenduvad järjest enam tehnitsistliku plastmassiga? Kui kerge või
raske on punkaritel siin, meie ajas, pisikeses kolka-Eestis
olla? Isiksustena on punkid teatud mõttes veelahkmel.
20-aastasena püüab Eesti punk ennast rohkem analüüsida ja
oma põhimõtteid painutada. Teda iseloomustab praegusel
ajahetkel püüd muutuda tavalisemaks oma igapäevaelus. Toomas
Pertelov: “Ma ei tea, mis see vanamoeliste räbaldunud rõivaste
kandmine oli, see oli selline spontaanne, ma üldse ei mõelnud
selle peale.”, “Ma ei tea, kas ma tahaks ainult laulmisega
tegelda. See võib muutuda, kuidas nüüd öelda, kuidagi nüriks
ja rutiinseks või… aga jah, laulda mulle meeldib, oleks
ainult kuulajaid.””
Perv,
P., Trubetsky, T. “Punk Maavallas.” Käsikiri.
Tanel
alias Bubu
(tuginedes Priit
Perv’i & Tõnu Trubetsky mulle meilitud materjalile
“Punk Maavallas”
ning suurele hulgale ajakirjandusest ja internetist leitud
kirjutistele).
Kritiseerige,
arvake, meenutage ning täiendage ja parandage muidugi. |